U vindt ons ook op
U aangeboden door
Gulp

Zeg, doe die gulp eens dicht!

Deze zomer ben ik verhuisd. Eenmaal gesetteld vond ik het tijd voor een sticker die reclamedrukwerk buiten de deur houdt. De website van de Rijksoverheid leert dat je de officiële neestickers gratis kunt afhalen bij de gemeente. Zo gezegd, zo gedaan. Maar wat schetst mijn verbazing?  

De officiële stickers zijn niet alleen oerlelijk, ze staan ook nog eens bol van de spelfouten. Zo wordt het woord ‘huis-aan-huisbladen’ geschreven als ‘Huis aan Huis bladen’. Blijkbaar boeit het niemand wat, want het straatbeeld is bezaaid met deze openlijke blijk van onkunde.

Ook in eigen kring ken ik mensen die zich niet interesseren voor correcte spelling. Ze hebben het intellectuele vermogen om dat wel te doen, maar laten het achterwege. Want wat maakt het nou uit, een d of een t? “Je snapt toch wat er staat? Dáár gaat het om!”

Voor mij is een slechte spelling een vorm van onverzorgd gedrag, vergelijkbaar met iemand die altijd zijn gulp open heeft staan. Een schrijver die voortdurend spelfouten maakt is blijkbaar te lui. Ongeïnteresseerd wellicht. Arrogant kan ook.

Feit is dat spelfouten bedrijven miljoenen kosten, aldus de BBC. Ze tasten de geloofwaardigheid aan, zo onderschrijft ook de Confederation of British Industry (CBI). Taalinstituut Taal in het Bedrijf ontdekte bovendien dat 74% van de Nederlanders twijfelt over het aangaan van een zakenrelatie met een zwakke speller.

Des te opvallender is het dat sommige bedrijven met opzet schrijffouten maken omwille van Search Engine Optimization (SEO). Anders gezegd: omdat zwakke spellers anders niet via Google op de site terecht zouden komen.

Die bedrijven zouden zich toch eens achter de oren moeten krabben. En wilt u net als ik de toegang tot uw woning niet verminken? Ik vond in de webwinkel van Loesje een prima alternatief voor de neesticker. De tekst? “Geen reclame s.v.p. Wij hebben alles al.”

Deel dit op sociale media:
    1. piet
      piet2 september 2016

      Wees blij dat je de tijd hebt om je hier druk over te maken!

    2. Eva Lavigne
      Eva Lavigne29 september 2016

      De uitdrukking is “WIE schetst mijn verbazing”…

    Je kan reageren