U vindt ons ook op
U aangeboden door
12278965 753106188149763 6202749526109149523 N

Spreek de zorgverlener aan!

In mijn opleiding leerde ik dat het artsen en apothekers vaak moeite kost om duidelijk te zijn. Vaag herinner ik me voorbeelden van bijsluiters waarin jargon was vermengd met latijn. Dan heb je dus ineens geen longontsteking, maar pneumonie, of een infectie aan de alveoli.

Het zal geen toeval zijn dat ik bij mijn laatste bezoek aan een ziekenhuis deze folder in de rekken vond. Hij past precies in je broekzak en is verfraaid met tekeningen van striptekenaar Gerrit de Jager, bekend van de familie Doorzon.

‘Poliklinische’
De titel luidt: ‘Samen werken wij aan een veilige poliklinische behandeling.’ Best een ingewikkeld woord, dat ‘poliklinische’. Los daarvan is het een vrijwel nietszeggende zin. Wil het ziekenhuis gefeliciteerd worden met de manier waarop ze samenwerken? En met wie dan? Bedoeld wordt ‘samen met u’, maar dat staat er niet.

Samenwerking met de patiënt
Wat het ziekenhuis onder die samenwerking verstaat, blijkt verderop. Patiënten die niet snappen waar de arts het over heeft, moeten dat aangeven. Zoveel blijkt uit de tussenkopjes ‘Vertel duidelijk wat u denkt en voelt’ en ‘Informeer en stel vragen tijdens de afspraak’. De patiënt wordt dus mede verantwoordelijk gemaakt voor een goede uitleg door de arts.

Voorspoedig herstel?
Een pareltje vind ik de kop ‘Spreek de zorgverlener aan bij onhygiënisch werken’. Hoe ver kun je in je taalgebruik afstaan van je doelgroep? Als zelfs een folder, bedoeld om onduidelijkheid weg te nemen, zo onduidelijk is, ga je vrezen dat er in pakweg vijftien jaar weinig veranderd is. Al is het natuurlijk wel positief dat men zich bewust is van de eigen tekortkomingen.

Misschien moeten we deze folder dus vooral zien als een eerste stap naar voorspoedig herstel.

Deel dit op sociale media:
    1. Ted Sanders
      Ted Sanders17 februari 2016

      Goed betoog voor begrijpelijke gezondheidscommunicatie !

    2. vosk
      vosk4 maart 2016

      in een goed geleid verzorgingshuis heeft een dame op leeftijd, evenals ik een brief in haar brievenbus ontvangen met een oproep/uitnodiging om op een avond vooral aanwezig te zijn. Daar wordt een nieuw PILOT besproken, zinvol zelfstandig etc….
      Voorstelling en discussie met een hapje/ drankje. Zij vraagt of ik daar heen ga? Neen en ik heb me om mij moverende redenen schriftelijk afgemeld. De dame die het antwoord in ontvangst nam vroeg wat moverende redenen zijn. De medebewoonster van 93 jaar wist niet wat een PILOT was en of ze daar soms de O vergeten waren!
      Dat is toch grappig !!!!

    Je kan reageren