U vindt ons ook op
U aangeboden door
4

Slechte slogans: Grenzeloos moeizaam

Sinds 2011 verzamelen Tefke van Dijk en ik slechte slogans. Mensen kunnen een foto van een slechte slogan naar ons opsturen, die we vervolgens plaatsen op de website slechteslogans.nl. Inmiddels bestaat de verzameling uit ruim 850 slechte slogans en we zijn nog steeds groeiende.

Slechte slogans blijken grofweg in twee categorieën in te delen. Ten eerste de slogans die grappig slecht zijn. De ‘foute’ slogans, zoals je ook ‘foute’ muziek hebt: muziek die eigenlijk niet kan maar die je stiekem wel hard meezingt. Slogans zoals De worst musical ever van Hema de musical en We do asbest we can van sloopcombinatie Laren. Maar dan is er ook nog de tweede categorie: de echt onbegrijpelijke slogans. Om wat voor slogans gaat het dan? Ik doe er een boekje over open. Begrijp jij ze?

Niet zo bedoeld

Je leest wel eens een slogan en denkt dan: bedoelen ze dit écht?! Bijvoorbeeld: Alles wordt vergeten, maar nooit uw geur! is werkelijk een slogan. Niet bepaald één die aantrekkelijk in de oren klinkt. Wellicht totdat blijkt dat de leus hoort bij een parfum? Of: Bakkersfamilie anno 1914 handgemaakt. Is deze bakkersfamilie handgemaakt, of zou het om de producten gaan? Nog één: Wij zijn gewoon open! Excuses voor het ongemak is letterlijk gezien een rare zin. Maar wat als ik u zeg dat dit te lezen was bij een bedrijf dat aan het verbouwen was?

Insiders information

Sommige slogans zijn alleen voor insiders te begrijpen. De leus van HGE transport Grenzeloos moeizaam! deed me bijvoorbeeld ook de wenkbrauwen fronzen. Ik snap nog wel dat een transportbedrijf grenzeloos kan zijn (en dat is positief), maar moeizaam?! Dat klink niet bepaald als een soepel lopend proces. Toen ik de eigenaar van het transportbedrijf sprak, bleek dat het om een insiders joke ging, het was een knipoog naar Grenzeloos mooi!, de slogan van één van zijn klanten.

Waalwijk wordt blijkbaar als Wolluk uitgesproken

Dialect

Ook bij slogans met dialect kun je je een buitenstaander voelen. Het Geffense bedrijf PK Vloeren hanteert de (dubbelzinnige) leus We stôn dur op, een ander bouwbedrijf verzon Hedde un kluske, bel dan di buske!. De Waalwijkse voetbalclub RKC combineert dialect met het Engels in de slagzin You’ll never wolluk alone. Niet alleen verwijst de leus naar een bekend lied dat frequent in de voetbalwereld wordt mee gelald, maar ook naar de plaatsnaam Waalwijk. Waalwijk wordt in het dialect blijkbaar als Wolluk uitgesproken.

Clichés

Dan zijn er de clichématige slogans met een standaard talige constructie, zoals uw X, ons Y. Het is niet gelogen, maar deze varianten komen we allemaal tegen: Uw probleem, ons een zorg; Uw kind, ook ons een zorg; Uw computer, ons een zorg. Sowieso blijkt uw een dankbaar woord te zijn voor sloganverzinners. Zo vonden we ook Uw partner in silozorg; Uw bakker in Franse broodspecialiteiten; Koop Uw Plantje Bij Jantje. HondenVoeding Den Bosch plaatst ons buitenspel met Want Alleen Uw Hond Weet Waarom. Daarentegen stelt slager De Jong juist: U weet wel waarom (en de hond niet?!).

Van kippekont naar mensenmond: tussen-n!

Spelling

Tot slot: spelling. Sommige slogans bevatten echte spelfouten, zoals Daar gebeurd het, De Opel-dealer die zich onderscheid in Service & Kwaliteit en Proef de luchtige smaak sensatie. Maar er zijn ook slogans waarbij de spelfout wellicht bewust is gemaakt. Bijvoorbeeld over de uitverkoop: Uit fair koop, Outlet & nieuw en Voordeal!. En nieuwe bijvoeglijke naamwoorden zoals natuurlekker (Natuurlekkere Kwark Yoghurt, Arla), goudheerlijk (Kaasspecialist) en resolutionair (De resolutionaire iPad, Bol.com). En dan hebben we nog Regelrecht van kippekont naar mensenmond van eierhandel Marco Kleijer. De leus is weliswaar te begrijpen, maar de spelling is inmiddels achterhaald (tussen-n!), en: bedoelt hij dit echt?!

Grenzeloos moeizaam (en dan bedoel ik écht moeizaam) zijn deze slechte slogans. In veel gevallen niet te begrijpen in betekenis, of niet te begrijpen waarom bedrijven zulke slechte slogans hanteren. Dit laatste is beter te begrijpen van de andere categorie slechte slogans: leuzen zoals Voor ‘n plasje of ‘n scheetje: huur een Aarts-WC-tje (Aarts sanitair service), Zit u te balen om Chinees te halen, bel dan zonder vrees: de Race Chinees! (Azië Wok) en Ed your service (Ed Zorn Dakbedekking) bezorgen ons een glimlach op het gezicht. Wellicht zijn ze daarom genomineerd voor de Slechte Slogans Verkiezing 2015 (stemmen kan tot 14 december 12:00 uur!), net als grenzeloos moeizaam en de kippekont trouwens.

Deel dit op sociale media:

    Je kan reageren