U vindt ons ook op
U aangeboden door
Sint Jan Avondzon

Schrijftips voor online: zin en onzin

Waar let je op bij het schrijven van een bericht voor een website of sociale media? Ik krijg de vraag nog wel eens, dus leek het me aardig wat tips op een rij te zetten.

Begin met de 5 w’s
Geef in het intro van je nieuwsbericht antwoord op de 5 belangrijkste vragen: wie, wat, waar, waarom en wanneer. Eventueel aangevuld met ‘hoe’. Dit lijkt een voor de hand liggend advies, maar let er maar eens op; vaak staat de essentie pas halverwege de tekst. Je lezer is dan al afgehaakt. Deze tip helpt je trouwens ook om een kernachtig socialmediabericht te maken.

Maak het persoonlijk
Probeer op sociale media vooral persoonlijk te zijn. Door je lezer aan te spreken (met ‘je’ of ‘jou’) betrek je hem bij het bericht. Schrijf je namens een bedrijf? Vermijd dan de derde persoon enkelvoud, maar maak het persoonlijk met ‘we’ of ‘wij’. En wil je dat je lezer tot actie overgaat? Dan mag een gebiedende wijs best. Dus: ‘Klik hier’, ‘lees meer’ en ‘meld je aan’.

Verplaats je in de doelgroep
De belangrijkste tip is om je écht in je doelgroep te verplaatsen. Niet alleen door onbegrijpelijke taal te vermijden. Probeer ook scherp vast te stellen wat voor de lezer het nieuws is. Een voorbeeld:

Fout: “Donderdag viert onze gemeente dat het Chinees nieuwjaar is begonnen. In het bijzijn van de wethouder wordt het jaar van de aap ingeluid.”

Beter: “Kom ook naar de vuurwerkshow! Donderdag om 20:00 uur vieren we op de Markt de start van het Chinees nieuwjaar!”

In dit bericht is de vuurwerkshow de trigger. De aanleiding is in dit verband minder belangrijk, want zeg nou zelf: hoeveel Nederlanders zullen daadwerkelijk stilstaan bij het jaar van de aap? En dat de wethouder erbij is, is leuk, maar voor de meeste mensen geen reden om te komen.

Ideale lengte
Laatste tip: ben je bewust van de onzinnige schrijftips die op internet rondgaan. Zo vind je allerlei onderzoeken die beweren de ideale lengte van een tweet of Facebook-bericht te kennen. Hierbij heeft men een aantal succesvolle posts naast elkaar gelegd en vastgesteld: hoe korter, hoe beter.

Toegegeven: een van mijn meest succesvolle Facebook-posts betrof een erg kort bericht. Ik wijt het succes echter niet aan de tekst. Wel aan de bijgevoegde foto van de Sint-Janstoren in de avondzon. Een prachtige plaat! Ik kon met een paar woorden volstaan: ‘Hoeveel likes voor onze ouwe?’

Deel dit op sociale media:

    Je kan reageren