U vindt ons ook op
U aangeboden door
1280px Fingerprint Detail On Male Finger

Scherp je zintuigen

Het mooiste dat je als tijdschrift kunt worden is iemands lijfblad. De lezer voelt zich met je blad verbonden, herkent zich erin, laat zich erdoor meeslepen. Maar de liefde kan niet van één kant komen.

Om lezers te verleiden, moet je als tijdschrift zelf ook gevoel tonen. Een goede bladenmaker weet hoe dat moet. Eén van zijn instrumenten: teksten die de zintuigen aanspreken.

Onze hersenen zijn gek op beelden. En dan gaat het niet alleen om plaatjes. Ook woorden en zinnen die beelden oproepen – en in feite letterlijk tot de verbeelding spreken – gaan erin als koek.

Neurowetenschappelijk onderzoek laat zien dat we nóg gevoeliger zijn voor woorden die appelleren aan onze zintuigen, dus aan zien, horen, ruiken, proeven en voelen. Als bladenmaker weet ik dus dat ik concreet moet zijn. Ik heb het niet over zomerweer, maar over hitte. Ik schrijf niet over lomp, maar over ruw gedrag. Ik vermijd ‘het vriest flink’, maar laat horen: ‘het vriest dat het kraakt’.

Meer dan andere media zijn tijdschriften vaak ijzersterk in het aanspreken van de zintuigen. Met name op de cover, want die moet verleiden tot het trekken van de portemonnee.

12 + 1 voorbeelden

  • De 100 mooiste liedjes (die je ooit hebt gehoord)
  • Koude zomer soepen
  • Dit gaat pijn doen (snijden in de zorg)
  • Dit verhaal stinkt (wij vertellen waarom)
  • 10 hete zomerpleziertjes
  • Cruise & Kidman (zoals je ze nooit eerder zag)
  • Mode: pittige prints
  • Gezondheid: weg met dat opgeblazen gevoel
  • Afgeknepen? 10 tips voor barre tijden
  • Het wordt een zoete zomer!
  • De kus – de vurige tongen van Tygo en Thijs
  • De donkere kant van Keira Knightley

En dan nog een mooie (maar onvertaalbare) vondst met een dubbel beroep op de zintuigen:

  • How to look sharp (at the office)

 

Dit is een bewerkte versie van een blog dat eerder verscheen op www.jolentaweijers.nl.

Deel dit op sociale media:
    1. Rob le Pair
      Rob le Pair12 februari 2016

      Leuke en goede voorbeelden!
      Maar hoe zit het met het spatiegebruik in ‘Koude zomer soepen’?
      Als een lezer ‘koude’ meer aan ‘zomer’ koppelt, dan is het beoogde effect weg.

      • Jolenta Weijers
        Jolenta Weijers12 februari 2016

        Heel scherp, Rob! Als eindredacteur doet zulk spatiegebruik me pijn aan het hart. Maar tijdschriften hebben hun eigen regels – ze willen worden gekocht, en hebben in de kiosk, tussen al het andere cover-geweld, maar drie seconden om jou te verleiden.
        Wat ik je hier niet kan laten zien, is dat zo’n cover-kreet doorgaans bestaat uit gestapelde woorden, waarvan er één in een andere kleur en grootte is afgedrukt. Probeer maar: sluit je ogen en probeer je een tijdschrift-cover voor de geest te halen. Oftewel: gebruik je zintuigen. 😉

    Je kan reageren