U vindt ons ook op
U aangeboden door
IMG 0484

Functioneel lelijk

Van 17 tot 25 oktober vond in mijn woonplaats Eindhoven de Dutch Design Week (DDW) plaats. U en ik hadden dat moeten weten na het zien van bovenstaande poster.

Op de website lezen we wat de (overigens negendaagse) week inhoudt. “Het grootste designevenement van Noord-Europa. Ruim 2.400 ontwerpers tonen hun werk.” En dat is ronduit indrukwekkend. Maar komt die boodschap ook aan bij de automobilist die met 50 tot 70 km/u langs dit bonte kleurenpallet jaagt.

Informatieoverdracht
Wie het affiche snel bekijkt, krijgt het idee dat het artistieke aspect voorrang gekregen heeft boven het doel. Verdedigbaar misschien, gezien het thema, maar het gebrek aan contrastkleur, de keuze voor de Engelse taal en het verhullen van relevante informatie verkleinen de kans op succesvolle informatieoverdracht.

Lef?
Je zou het lef kunnen noemen. De DDW heeft de voorbije jaren een naam opgebouwd en trok alsnog 8% meer bezoekers dan vorig jaar. Maar is het slim om met opvallende, doch vage communicatie te volstaan? Opmerkelijk is dat minder bekende festivals, met onbeduidende namen als STRP, eenzelfde riskante strategie volgen.

Vlooienmarkt
Nee, neem dan de foeilelijke posters van de vlooienmarkt. U kent ze wel. Zwarte blokletters tegen een gele achtergrond (“VLOOIENMARKT”), met daaronder in een al niet veel kleiner corps een keurig antwoord op de vragen ‘waar’ en ‘wanneer’. Want dat willen we weten! Niet prikkelend, wel functioneel.

Wat u hierbij wel moet weten is dat ‘vlooien’ in dit verband de betekenis heeft van ‘snuffelen’. De hond kan dus gewoon mee.

Deel dit op sociale media:

    Je kan reageren