U vindt ons ook op
U aangeboden door
Photography 933326 960 720

Beeldcommunicatie is keuzes maken

In mijn studie ging veel aandacht uit naar tekst. Persuasieve teksten, instructieve teksten, toespraken en ga zo maar door. Het schrijven van een prettig leesbare, effectieve tekst bleek geen kwestie van louter talent of ‘gevoel’. Alles draait om het maken van de juiste, gemotiveerde keuzes. Voor beeld hadden we minder aandacht. Maar daar geldt precies hetzelfde voor.

Beeld wordt steeds belangrijker. Zo ondervind ik dat een socialmedia-bericht met een afbeelding veel beter presteert dan hetzelfde bericht met alleen tekst. Een ander teken is de opkomst van sociale media met een sterke visuele component, zoals Snapchat, Instagram en Pinterest. Deze sociale media worden omarmd door de nieuwe generatie die is grootgebracht met de smartphone. Deze jongeren kunnen geweldig multi-tasken, hun aandachtsspanne is kort en (dus) genieten snelle, visuele sociale media hun voorkeur.

Gevolg: kennis van beeldcommunicatie is essentieel voor de moderne communicatieadviseur. Sterker nog: naar mijn idee zou iederéén daar enige kennis van moeten hebben. Tegenwoordig zijn we immers allemaal zender op onze eigen kanalen. Maar welk verhaal ga je vertellen? Daar gaat het om bij beeldcommunicatie. Fotograaf Jimmy Kets legt in dit filmpje heel goed uit met welke keuzes je dan te maken krijgt. Ze bepalen in toenemende mate het imago en de uitstraling van afzender en object.

Net als bij formuleringskwesties draait het dus ook bij beeldcommunicatie om het maken van de juiste, weloverwogen keuzes. Om collega’s hiervan bewust te maken heb ik enige tijd geleden fotografe Ilse Wolf gevraagd om voor gemeente ‘s-Hertogenbosch een cursus Beeldcommunicatie op te zetten. Ilse gaat in haar lessen uit van de smartphone (Lumia) die wij allemaal tot onze beschikking hebben. Inmiddels heeft een flink aantal collega’s haar cursus al gevolgd.

Deel dit op sociale media:

    Je kan reageren